Lukuisten esseiden, analyysien ja tutkimusten jälkeenkään ei ole olemassa täyttä selvyyttä Stanley Kubrickin (1928-1999) elämäntyön vaikutuksesta elokuvan tyyliin ja ilmaisukeinoihin. Hänen tekniikkansa oli yksinkertaisesti niin jäljittelemätön ja briljantti, että yksikään ohjaaja ei voi väittää yltäneensä intertekstuaalisia viittauksia lähemmäs "kubrickilaisuutta". Vanha lentävä lause "parhaasta elokuvasta, jota Disney ei tehnyt", on sovellettavissa moniin muihin mestareihin Hitchcockista Tarkovskiin, mutta ei Kubrickiin. Ainoa poikkeus teesistä on Steven Spielbergin A.I. (2001), joka perustui Kubrickin omiin suunnitelmiin.
Niinpä ehkä näkyvin vaikutus Kubrickin ennenaikaisella kuolemalla 70 vuoden iässä saattoi yllättäen olla Tom Cruiseen, jonka ura on jatkunut äärimmäisen menestyksekkäänä näihin päiviin asti. Yli vuoden kestäneet Eyes Wide Shut -kuvaukset vaikuttivat supertähden perfektionismiin tavoilla, jotka monetkin elokuvakirjoittajat panivat merkille 2000-luvun alussa. Näyttelijätyöhön tuli vakavuuden juonne - Eyes Wide Shutia seurasi välittömästi Cruisen uran hurjin suoritus Magnoliassa -, ja ennen kaikkea Cruise alkoi keskittyä yhä enemmän tuottamiseen.
Onkin erikoista, miten vähän Kubrickista on kirjoitettu Cruisen ensimmäisen Eyes Wide Shutin jälkeen tuottaman elokuvan, Mission: Impossible II:n, yhteydessä.
Banaali selitys tähän on tietenkin se, että näillä kahdella mainitulla teoksella on sinällään hyvin vähän yhteistä keskenään: Eyes Wide Shut on loputtomilla tasoilla operoiva tutkimus psyyken toiminnasta, M:I 2 taasen vauhdikas toimintaseikkailu. Ja kuitenkin, ensin mainitun jättämät jäljet päätähteen näkyvät kiinnostavasti viimeksi mainitussa.
Tuotannollisesti silmiinpistävää on, kuinka M:I 2:n kuvaukset heijastelivat Cruisen kokemuksia Kubrickin alaisena. David Hughes huomauttaa ansiokkaassa The Complete Kubrick -kirjassaan, että Eyes Wide Shutin tuotannon venyminen aiheutti M:I 2:n kuvausten viivästymisen vuodella. Tämä ei varsinaisesti säikäyttänyt päätuottajaa, sillä Cruisen alaisuudessa agenttiseikkailun jatko-osan kuvaukset venyivät peräti kahdeksaan kuukauteen.
Mission: Impossible -sarja on alusta loppuun Tom Cruisen lapsi. Hän valitsee ohjaajat, näyttelijät ja muut avainhenkilöt. Sarjan kakkososan käsikirjoituksen laati legendaarinen Robert Towne, mutta kohtauksia suunnitteli Cruisen johtama tuotantoryhmä. Towne on itse sanonut, että hänen haasteensa oli kehittää tarina toimintakohtausten ympärille. Cruise tuotti hieman myöhemmin Townen oman, valitettavasti epäonnistuneen, ohjauksen Ask the Dust.
M:I 2:n aihekaan, sen "tehtävä", on tuskin sattumaa. Ykkösosassa oli kyse myyrän löytämisestä agenttijärjestön sisältä. Kolmososassa pääpaha oli kansainvälinen asekauppias. Nelososassa uhkana olivat ydinasesalaisuuksien vuotaminen rikollisille markkinoille. Mutta kakkososassa uhan muodostaa viruksen aiheuttama sairaus, joka tappaa äkillisesti, melkein kuin...sydänkohtaus. M:I 2:n teema on sarjan muista osista poiketen kuolevaisuus ja rakkaan ihmisen sairastumisen pelko.
M:I 2:ssa on lisäksi ainakin kaksi suoraa viittausta Kubrickin perintöön. Ensinnäkin koko tapahtumasarjan käynnistävä tohtori Nekhorvich (jonka nimi lausutaan usean kerran kuolemaan viittaavasti "nekrovitsh", ja jota näyttelee Eyes Wide Shutissa esiintynyt Radé Sherbedgia) jättää ystävälleen Ethan Huntille videoviestin, jossa hän käyttää lähes koodinomaisesti ilmausta "I'm sorry and you're sorry", joka on tuttu presidentti Mufflinin legendaarisesta Kremlin-puhelusta Tohtori Outolemmessä. Toinen viittaus on visuaalinen: kohtaus, jossa Hunt murtautuu lääketehtaan laboratorioon yhtenä tavoitteenaan tuhota vaarallinen viruskanta, on toteutettu 2001: Space Odysseyn tyyliin. Tietokoneen kylmästi rekisteröivä ääni ilmoittaa viruksen tuhoutumisen vaiheet, kuten 2001:sen kohtauksessa, jossa HAL terminoi kolme unitilassa matkaavaa astronauttia, ja Huntin visiiriin heijastuvat pistevalot kuin David Bowmanin kypärään...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti