maanantai 16. kesäkuuta 2014

Sodis -14: Kesken menoja

Päivä 4 & päivä 5

Aivan liian monesta elokuvasta on tullut käveltyä ulos näillä festareilla. Onko elokuvista kesken lähteminen taidetta, onko se taito?; onko se laiskuutta, moukkamaisuutta, aikaansa arvostavan fiksuutta vai vain välttämätöntä? Samuel Fullerin Alamaailma USA (Underworld USA, 1962) ja Peter Greenawayn Drowning by Numbers (1988) jäivät kesken yksinkertaisesti myöhäisen (tai aikaisen?) ajankohtansa ja vakavan univelkaisuuden yhteistulemana. Toisaalta Snowpiercerin (2014) juna sai jäädä halkomaan ikiroutaa, koska leffa oli surkeinta moskaa mitä Sodiksessa on nähty miesmuistiin. Leffan ensimmäisen puolituntisen aikana sitä junaa näkyy kuvissa korkeintaan 10 sekuntia ja loput toiminnasta tapahtui vaunun sisällä, joka – koska minkäänlaista liikkeen tunnetta ei ollut – näytti miltä tahansa vankilan/kellarin/laivaruuman tmv. lavasteelta. Tyl-sää. Yves Boisset'n ranskalaisten poliittisten trillerien Mestariluokka-sarjaan kuulunut Suurkaupungin sheriffi (La juge Fayard dit Le Shériff, 1977) putoaa tässä kontekstissa johonkin puoliväliin. Olaf Möllerin jälleen hienosta alustuksesta huolimatta omat ansionsakin sisältänyt pätkä kärsi trillerille elintärkeän jännitteen ja jännityksen puutteesta. Paremminkin teos sopii rikosdraaman kategoriaan. Mielenkiintoisesta yhteiskuntanäkemyksestään huolimatta uteliaisuus Suurkaupungin sheriffiä kohtaan lopahti elokuvalliseen tasapaksuuteen. Philippe Sarden musiikki ansaitsee erityismaininnan.

Erityistapauksena voidaan pitää Alice Rohrwacherin La meraviglietä (The Wonders, 2014). Aikani uskomattoman pitkästyttävästi toteutettua maalaisperhekuvausta seurattuani halusin kyllä lähteä, mutta juuri silloin Kitisen rantojen yli pyyhki hulppea sadekuuro. Tuli siis todistettua kuinka erinomaisen kiintoisa lähtökohta nyrpeän isän pompottaman pohjois-italialaisen mehiläisfarmariperheen osallistumisesta berlusconilaiseen kisailushowhömppään kuivui kasaan mielikuvituksettoman ohjauksen lannistamana. Rohrwacherilta puuttuu kyky ymmärtää rytmin merkitys sekä kohtauksen että yksittäisen kuvan sisällä. Kuvakerronta ja kuvarajaus jäivät latteiksi; kameramiehen käsivarakuvaus oli pelkästään kömpelöä verrattuna vaikkapa Dardennen veljeksiin. Näistä syistä käsittely jäi vaille värejä ja nyansseja. Sen vielä ymmärtää, että elokuva esiintyi Cannesin kilpasarjassa, mutta että se voitti Grand Prix'n...se on ihme.

Nämä tunnelmat leimasivat tämänvuotisia festivaaleja yleisemminkin. Koska Panfilov-ohjaukset jäivät talkootöiden vuoksi yhteen, en ainakaan itse törmännyt todella säväyttäviin löytöihin. Omat valinnat taisivat pitkin festaria osua väärään. Huippukohtien puuttumista korostivat liian monet heikot esitykset ja keskinkertaisuudet. Edes aamukeskustelut eivät sähköistyneet totutulla tavalla. Olivier Assayasin haastattelu alkoi jossain vaiheessa tuntua raskaalta ohjaajan vastausten pituuden vuoksi. Ikävää oli myös huomata minä-kulttuurin ja muiden huomioon ottamisen kokeman inflaation kohonneen näillekin leveysasteille; miltähän sen pitäisi tuntua, kun on matkustanut karvaa vaille tuhat kilometriä ja vielä maksanut lipustaan, ja sitten joutunut kuuntelemaan takana istuvien tölkinpoksautteluja ja suklaalevyjen repimisiä tai sipsipussien rapisteluja? Se saattaa tuntua hieman kohtuuttomalta.

Jos Peter von Baghin Sosialismi tulikin tämän otannan parhaaksi elokuvaksi, ylsi kaiken kaikkiaan festareiden kohokohdaksi Jukka Virtasen vetämä Leffaraati. Se sisälsi melkein enemmän neroutta kuin nähdyt leffat yhteensä. Nelihenkinen raati taituroi lyhärikavalkadista uskomattoman rikkaita ja hauskoja analyysejä. Luita ja verta -animaatiosta Oi, vielä jää -mykkäpastissin kautta Sami Korjuksen hyvässä muistissa säilyneeseen Elonkorjuuseen, näytöksen ensimmäinen puolisko kirvoitti huomioita yhteiskuntarakenteen muutoksesta emansipaatioon. Toinen puolisko taasen tuntui etenevän hämmentävän tematiikan logiikkaa noudatellen. M.A. Nummisen ja Pedro Hietasen homoeroottiseksi todettua, ruotsiksi laulettua Yes, sir, I can Boogieta seurasi Teemu Nikin mitä suurimmassa määrin homoeroottinen Kaveri; sen perään Alvaro Pardon Mitä tapahtui tukalleni? alkoi edelleen munasta – tällä kertaa kanan, joka rikottiin hyvinkin vahvoja symbolisia tasoja piirtäen. Kokonaisuuden mahtavuuden kruunasi MC Virtasen äkkiväärä kapellimestarointi, jota pelkät ihmiskielen sanat tuskin riittävät kuvailemaan. Tämä oli Sodista parhaimmillaan.

Tämä artikkeli kirjoitettiin junassa kohti etelää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti