Monroen päiväkirja, sivu 6: sunnuntai 4. lokakuuta
Elokuvakerho on iloinen asia. Tampereen päivänä Monroe puuhaili japanilaisen kulttuurin parissa. Kansalaiset kaikista ikä- ja yhteiskuntaluokista kiersivät kaupunkia avoimien ovien päivää viettäneestä museosta toiseen ja ruokkivat joukolla itsensä Laukontorin Kalamarkkinoilla. Satunnainen maleksija, joka teki Vuolteensillalla matkaa loimulohen luokse tai lohi kassissa torilta kotiin, havahtui äkkiä päiväunistaan oudon poppoon varastaessa hänen huomionsa. Monroe-kollektiivin performanssisiipi se siellä yhdessä Hidoi-delegaation kanssa keikkui omituisissa puuhissa Kehräsaaren huolestuttavan kapealla huoltosillalla hiukan liian isojen tikkaiden askelmilla. Ohikulkijoiden kannustavien kommenttien innostamana saimme vettä, viimaa ja hengenvaaraa uhmaten aikaan komean Miyazaki-aiheisen panoraamajulisteen Arthouse Cinema Niagaran ulkoikkunoihin. Lahjakkaiden hidoilaisten luoma värikäs teos koristaa Kehräsaaren eteläseinää seuraavat pari viikkoa läpi suuren Miyazaki-tapahtuman. Kuvia julisteista on luvassa parin päivän sisään.
Tyytyväisenä aikaansaannoksiimme ja heitettyämme hidoilaisille ystävillemme hellät jäähyväiset, hemmottelimme itseämme elokuvalla. R&A:n päätöselokuvana Tampereella oli romanialainen episodielokuva Tarinoita Kulta-ajalta. Sarkastisesti nimetty kokoelma urbaanilegendoja kommunistisen ajan Romaniasta avasi tehokkaasti ja hupaisasti ovia menneeseen aikakauteen. Erityisen mieleenpainuva oli nuorten vastaansanomaton neuvokkuus taskurahojen tienaamiseksi.
Romanialaisen huumorin omalaatuisuutta korostaa se, että R&A:han lähetetystä (ja myöhemmin Suomeen levitykseen tulevasta) kopiosta puuttuu yksi episodi. Tämä on elokuvantekijöiden henkilökohtainen pila: leffasta lähetetään eri festivaaleille eri tavoin koostettuja versioita, joissa episodien järjestys vaihtelee ja joku episodi saattaa puuttuakin. Kysyttäessä menettelyä perustellaan sillä, että kommunistisen ajan Romaniassakaan yleisö ei koskaan aivan varmasti tiennyt, mitä saisi elokuvateatterissa katsoakseen.
Mainio elokuva.
Leffan perään täytyy tietysti päästä jatkoille. Kokoonnuimme Kustaa III:een, jossa joka sunnuntai on leffavisa.
Voittopalkintoja juodessamme keskustelimme halki Miyazaki-sarjan työvuorot eli sen, kuka tekee mitäkin. Näin laajan tapahtuman yhteydessä kerääntyy monenlaista yksityiskohtaa muistettavaksi, mutta pääsimme jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen kokonaisuudesta. Olemme valmiita ottamaan vieraat vastaan!
Loppujen lopuksi viivähdimme yhä uusien tilausten siivittäminä Kustaassa pilkkuun asti. Keskustelunaiheiden kirjo ulottui kattavasti Eppu Normaalista Ingmar Bergmaniin, Jope Ruonansuusta raksatyömaan kahvitaukojen kulttuuri-ilmastoon ja suomalaisesta komediaelokuvasta Linnan lukusalissa yöpymisen käytäntöihin. Illan VoittajaFiilis-palkinto meni Villelle, joka lähti soitellen yöbussille ja hetken kuluttua palasi takaisin vielä yhdelle tuopilliselle: jo toisen kerran parin viikon sisään aikataulukirja voitti muistin ja itsevarmuuden.
Illan aikana harrastimme seurapelinä kotimaisten elokuvanimekkeiden pornouttamista. Esikuvinamme Edward Penishands, Schindler's Fist ja Sheepless In Montana lahjoitimme maailmalle ainakin imaginääristi sellaiset aikuisklassikot kuin Haarakiilattoman rakkauden talo, Pekko Aikamiessonni, Skavabölen rattopojat, Vieras mies tuli (lyhytkuva), Työmiehen päiväunikirja (softcore), Menolippu Pattayaan, Pornoa, Komisario Palmu, Kaivopuiston himokas Regina ja Mies vailla potenssia. Elokuvat kuten Kivenpyörittäjän kylä ja Pidä huivista kiinni, Tatjana avasivat jo liiankin monia mahdollisuuksia. Toisaalta saimme todeta, että melkein suhteettoman monet karun Pohjolan elokuvalliset helmet eivät tarvitse pornogeneraattoria luomaan eroottisia konnotaatiokenttiä. Ajatellaan esimerkiksi sellaisia otsikkoja kuin Tabu, Maa on syntinen laulu, Olet mennyt minun vereeni (+ kaikki muutkin Teuvo Tulion teokset), Vääpeli Körmy ja Marsalkan sauva (?) ja Naisenkuvia. Tai entäpä Elämän vonkamies? Olisivatpa Freud tai Jung luonamme selittämässä suomalaisten kollektiivisen alitajunnan pohjavireitä tämän diskurssin avaamien näköalojen valossa. Joka tapauksessa havaitsimme, että aika olisi nyt kypsä jonkun yritteliään hengen päivittää Mikko Niskasta: Vaimoja rajan takaa voisi käsitellä ajankohtaista ilmiötä tuoreesta näkökulmasta vanhaa tarinaa muokaten.
Uusia, kiinnostavia ensi-iltoja odotellessa.
Haluasin kiittää VoittajaFiilis-palkinnosta siittäjiäni. Lisäksi lisäisin poke re-make sarjaan Lasse Pöystin ohjaaman ja käsikirjoittaman Joka naisen monni- nimisen elokuvan.
VastaaPoistaKyseessähän on kiertopalkinto. Onnittelen suorituksesta.
VastaaPoistaRemake-potentiaalia tarjoavat myös Rakkaudella, Maire, Kolmistaan sekä tietenkin Aatamin puvussa ja vähän Eevankin. Eikä pidä unohtaa sellaisia kuin Tyttö sinä olet pornotähti ja Laukeaminen tehtaalla.