Helsingin Juhlaviikot on tänä syksynä nostanut esiin pitkän päivätyön tehneen taiteilija Rax Rinnekankaan. Tämä huomionosoitus on tuonut julkisuutta myös Rinnekankaan elokuvalle Matka Edeniin. Juhlaviikoilla Rinnekankaan pääteos on photo cinema -työ Face To Face.
Se muodostuu sarjasta Eurooppaa, Yhdysvaltoja ja Afrikkaa tutkivia valokuvia, jotka on editoitu elokuvamaiseen muotoon noin tunnin kestoiseksi kokonaisuudeksi. Rauhallisesti virtaavaa kuvasarjaa tukee hillitty, aistikas äänimaailma.
Kuvia yhdistävä motiivi ovat selin kameraan asemoidut ihmiset. Heidän kauttaan Rinnekangas pyrkii heijastamaan suurta teemaansa, ihmisen, erityisesti länsimaisen ihmisen, aikakäsitystä, jota taiteilija pitää lähtökohtaisesti ja läpeensä valheellisena.
Tässä kohdin teos törmää ensimmäiseen ongelmaansa. Harmitellen täytyy todeta, että taiteilijan lähestymistapa modernin ihmisen aikasuhteeseen on liian käsitteellinen, että se voisi vakuuttaa. Hän ei haasta konventionaalista ajantajuamme tarpeeksi jyrkästi, ja teesit jäävät roikkumaan ilmaan, mistä niitä voi poimia niin viitsiessään. Kontrapunktisesti aika-teeman kanssa Rinnekangas tekee yksittäisiä huomioita Euroopan, Afrikan ja Yhdysvaltojen muodostaman kolmion keskinäisistä vuorovaikutuksista kapitalismin hallitsijakaudella. Näissä huomioissa ei ole mitään yllätyksiä eikä uuden kokemista. Rinnekangas yrittää, mutta ei pääse tunkeutumaan aiheensa syväkerroksiin, ja lopputulos maistuu lattealta sekä pahimmillaan naiivilta. Viimeksi mainittua tunnetta nostavat etenkin kömpelöt, selittävät välitekstit, joissa melko korniin sävyyn puhutaan Suuresta Merestä, Valkoisesta Miehestä ja The Good Bad Sonista (= Amerikka).
Toiselta puolen tarkasteltuna Face To Face tarjoaa paljon esteettistä mielihyvää. Vuosikymmenten saatossa itseoppinut Rinnekangas on kouliintunut eteväksi valokuvaajaksi; teoksen kuvien rajaus ja komposointi on kadehdittavan tarkkaa ja varmaa. Niinpä voisikin toivoa, että Face To Face olisi alun alkaen työstetty perinteiseksi valokuvanäyttelyksi. Silloin tosin olisi jäänyt toteutumatta muutama hieno oivallus; näistä sykähdyttävin alkaa kuvana joulunajan näyteikkunasta, josta laajemmaksi zoomatessa näkyviin tulee ikkunan alle käpertynyt romani. Teosta rampauttaa tietenkin se, että tämän tason oivallukset ovat liian harvassa.
Rax Rinnekankaan photo cinema -installaatio Face To Face on esillä Amos Andersonin taidemuseossa lokakuun loppuun asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti