Perjantaina Niagarassa alkaa
Cinemadrome 666 -tapahtuma, jossa ensi-iltansa saa kotimainen
Zombi-elokuva Zomba di Mare. Se
on Monadi Filmin ensimmäinen pitkä elokuva, jonka
odotusarvot ovat varmasti korkealla näillekin sivuille nostettujen
kommenttien
johdosta. Zomba di Mare on muodollisesti jatkoa samojen
tekijöiden lyhytelokuvalle Zomba
Intensolle, joka sai ensi-iltansa vuoden takaisessa
Cinemadromessa. Tässä omia ensivaikutelmiani Zomba di Maresta.
Keskeinen ajatus elokuvien Zomba
Intenso ja Zomba di Mare tekoprosessissa on, että
suomalaisia (amatööri)näyttelijöitä kuvataan ilman tarkkaa
käsikirjoitusta. Sen jälkeen näyttelijöiden puheet dupataan
sattumanvaraisella italialaisella dialogilla, leikkauspöydällä
koostetaan elokuvan rakenne ja lopulta kirjoitetaan hahmojen puheille
tekstitykset. Juoni syntyy jossain tämän prosessin aikana.
Prosessin naruista vetelee yksi taho eli Monadi Filmin takana oleva
auteur Sami Pöyry, joka toimi Zomba di Maressa ohjaajana, kuvaajana,
leikkaajana ja toisena käsikirjoittajana (Venla Virhiän kanssa).
Keskityn käsittelemään pitkää
Zomba di Marea, mutta lähtökohtaisesti on välttämätöntä
verrata sitä myös lyhyeen Zomba Intensoon.
Tämä mustavalkoinen lyhytelokuva on n. 20 minuutin
kestossaan eheä kokonaisuus, jossa juonta kuljetetaan kronologisesti
eteenpäin (tarinan sisäisten kertojien voimin) dokumenttielokuvan
tyyliä käyttäen. Tunnelma kasvaa tasaisesti kohti lopun
kliimaksia. Zomba Intenson tarina on melko yksinkertainen,
mutta makaaberi teksti ja yli viedyt karikatyyrihahmot pitävät
katsojan mielenkiintoa yllä.
Nyt pitkän elokuvan kanssa
kunnianhimoa on viety monta askelta eteenpäin. Ja hyvä niin.
Mustavalkokuvauksen rinnalle on tuotu myös värikuvaa. Samalla kuvat
ovat kehittyneet näyttävämmiksi ja
rikkaammiksi. Niiden yksityiskohdat ja kompositiot ovat tarkkaan
harkittuja. Musiikin käyttö on voimakasta ja rytmittyy
kuvien kanssa taidokkaasti. Italodubbaus on tyylikeino, joka antaa
anteeksi näyttelijäsuoritusten mahdolliset puutteet, mutta myös
luo elokuvaan sen omalaatuista tunnelmaa. Zomba di Mare onkin
vahvimmillaan kehitellessään vinksahtanutta, hieman surrealistista
ilmapiiriä.
Elokuvan tarina on sinällään
toimiva, mutta verrattuna Zomba Intensoon juonen kuljetus on
ongelmallisempaa. Useiden henkilöiden ympärille muotoutuva tarina
painottuu likaa alkuopuolen rakenteluun, jossa hahmoja yritetään
kehittää monen kohtauksen voimin ilman, että ne kuitenkaan
tarjoavat mitään lisää näihin. Kuten jo lyhyessä edeltäjässään
tässäkin elokuvassa kaikkein karikatyyrimaisimmat hahmot toimivat
parhaiten. Omiksi suosikeikseni nousevat viiksekäs palkkamurhaaja
sekä kokaiinia sniffaava ystäväpiirin ”don”. Muut hahmot ovat
kuitenkin enemmän esillä, mutta heidän kohtaloihinsa en kuitenkaan
pystynyt samaistumaan niin, että jännite olisi säilynyt elokuvan
suvantovaiheissa. Myöskään tekstiä ei ole uskallettu viedä yhtä
villiksi kuin Zomba Intensossa.
Kokonaisuudessaan Zomba di Mare on
ongelmistaankin huolimatta hieno teos. Se piristää innovaatioillaan
suomalaista elokuvakenttää sekä osoittaa, että indie-kauhun ei
tarvitse olla halpaa ketsuppia tai huonoja digitehosteita. Lisätietoa
elokuvan taustoista voi kukin lukea Monadi
Filmin blogista. Jääkäämme innolla odottamaan tulevaisuuden
Monadi-projekteja. Toivon kuitenkin, että tulevat tuotannot eivät
jämähdä vain italiankielisiin zombeihin.
Zomba di Mare siis perjantaina
19.04.2013 elokuvateatteri Arthouse Niagarassa klo 19 Liput 7€.
Monroe suosittelee!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti