Tiedusteluandroidien mukaan menneen viikonlopun Cinemadromessa oli hyvä tunnelma, vähemmän väkeä kuin tarpeeksi ja elokuvista parhaita Fulcin Zombie sekä kiistanalainen rasismisploitaatio Fight For Your Life. Ensin mainitun zombie vs. hai -kohtauksesta riitti eniten riemastuksentäyteisiä vuorosanoja 931:n jälkipuinneissa.
Kotirintamalla Cinemadrome otti esiteltäväkseen Pirkanmaalla vaikuttavan indie-firma Monadi-Filmin, joka on parin vuoden ajan tehnyt nollabudjetin elokuvia. Mies Monadin takana on Riihimäellä kasvanut Sami Pöyry, joka pitää myös yhtä Suomen arvostetuimmista elokuvablogeista. Yliopiston tapahtumien mainoskuvista ja lyhytkuvista Pöyry on siirtymässä pitkien elokuvien mittaan, joista Agorafobia on ollut jälkituotannossa yli vuoden. Cinemadromessa sai 50-60:n positiivisesti häkeltyneen dromettajan silmien edessä ensi-iltansa viime joulukuussa kuvattu 22-minuuttinen Zomba Intenso.
Tuskinpa Pöyryn teos maailman ensimmäinen post-moderni zombielokuva on, mutta aika harvajäseniseen lajiin se kyllä kuuluu. Lucio Fulcin ja alkoholin innoittama Zomba Intenso on lähes käsittämätöntä yläpilveä, mutta se pilvisyys on niin omintakeista, että kangasta tuijottaa parikymmentä minuuttia helpommin kuin viisi minuuttia sitä uusinta stephendaldrya, jolla on se liian pitkä nimi.
Zomba Intenson keskeinen idea on seuraava: kuvaustilanteessa näyttelijät ovat puhuneet toisilleen paikan päällä improvisoituja vuorosanoja suomeksi. Jälkituotannossa Pöyry on äänittänyt päälle italiankielistä sitäsuntätä ja sitten vielä tekstittänyt elokuvansa englanniksi; tekstitys kertoo varsinaisen "tarinan" kolmesta italialaisesta turistista, jotka katoavat Suomen erämaihin, joissa zombi tallustaa. Tai jotain. Lopputulos on yliopiston taidefilmikurssien tekeleitä muistuttava merkillinen ja epäkoherentti kokeilu, joka ei varsinaisesti pysy kasassa, mutta jaksaa kyllä kiehtoa kestonsa ajan. Omaperäisyys - ja pystyvä leikkaus - kantavat todella pitkälle.
Huomio kiinnittyy silti tiukimmin pariin ilmeisestä ohjaajanlahjakkuudesta kielivään seikkaan. Ensimmäinen on näyttelijätyö, josta puuttuu kulmikkuus, joka yhdistää 99 %:a findie-elokuvista. Dubbauksella tosin lienee tähän vaikutuksensa. Mutta tämä vain sivumainintana. Ykkösansio on ehdottomasti mustavalkoinen kuvaus, joka on aina huolekasta ja säännöllisesti hätkähdyttävän tyylikästä. Kunnioitusta vain lisää tieto, että elokuva kuvattiin kahdessa päivässä. Pöyry itse ei pidä elokuvaansa tässä suhteessa edes kovin erikoisena. Hän suhtautuukin Zomba Intensoon jonkinlaisena testinä tämän kaltaisen elokuvan tekemisestä ja on jo aloittanut lyhäristään ponnistavan pitkän elokuvan Zomba di mare kuvaukset, jossa on paras idea minkä olen kai ikinä kuullut. Jos saa hypettää.
Monroe ja FilmiLiekki jäävät "silmät selkosen vatsallaan" odottamaan seuraavia kymmentä kuumeista kuukautta Monadi-Filmin elämässä, missä tulossa ovat Zomba di maren lisäksi Varaosamies sekä ehkä se Agorafobia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti