torstai 14. tammikuuta 2010

Visaa ja ensi-iltaa

Monroen päiväkirjasta, sivu 9 - vuosikymmenen ensimmäinen merkintä

Kuka oli Millenium Falconin omistaja ennen Han Soloa?
Kuinka monta elokuvasalia Tampereella on?
Kuka on kaikkien aikojen menestynein kanadalaisohjaaja?
Kuinka monta kertaa Bruce Willis on pelastanut maailman?
When there's something strange in your neighbourhood, who you gonna call?*

Kyllä, Monroen leffavisa on saapunut! Parin kokeilun jälkeen aloitimme eilen koko kevään jatkuvan visan Ravintola Artturissa. Niinpä joka keskiviikko kello 18.30 on tarjolla sadistisia triviakysymyksiä masokistiseen makuun palvomamme taidemuodon liepeiltä ja joskus rinnuksilta. (Tuo ei tarkoita mitään.) Joka viikko kolmelle parhaiten menestyneelle joukkueelle on tarjon tuoppiin mahtuvia palkintoja ja lisäksi kuuden visan cupin voittajalle erikoispalkinto. Mikä voisi olla mahtavampaa? (Retorinen kysymys.) Joka tapauksessa näin se käy ja näin se pyörii. Eilisen visan jälkeen paalupaikan lunastivat 400 Kekkosta, mikä todistaa, että Voima on todella vahva Urkissa. Haastajat ilmoittautukoot ensi keskiviikkona.

Eilisessä oli mukana lisähupia PEKin leffaillan merkeissä. Visan jälkeen sai harvinaisen esityksensä legendaksi kasvanut valistuselokuva Reefer Madness. Vuoden 1938 rimanalitus argumentoi marijuanan kaikki muut maailman vaarat varjoonsa jättävästä pahuudesta esittämällä "todellisiin tapahtumiin pohjautuen" tarinan opiskelijanuorukaisesta, jonka elämän yksi kokeilu marin kanssa saattaa liikenneonnettomuuksien, siveettömyyden, murhien ja maanisen pianismin noidankehään. Tahattoman huumorin kuoppiin joka toisella askeleella kompuroivan viihdykkeen tahdissa on hyvä toivottaa kaikille päihteetöntä tammikuuta.

---

Huomenna saa ensi-iltansa kaksi elokuvaa, joilla on kaikki mahdollisuudet saada turpaansa kriitikoilta. Iloista kyllä, kumpikaan ei ole sitä ansainnut, ja siksi hetkeksi puheenvuoro puolustuksen asianajajalle.

Werner Herzogin
uutuus on äärimmäisen epäilyttävä, sillä se on uusi versio todellisesta 1990-luvun klassikosta, Abel Ferraran päätyöstä Paha poliisi. Maailmassa ei ole toista elokuvaa, joka heittäisi yhtä lahjomattomasti kankaalle kaiken, mikä länsimaisessa elämäntavassa on väärin. Näiden tuntojen tulkkina Harvey Keitel on enemmän kuin näyttelijä, hän on käsite ja symboli.

Bad Lieutenant: Port Of Call - New Orleans
eli Paha poliisi - Määräsatama New Orleans on ylipitkä, yliampuva ja epätasainen. Sen lisäksi se on aika hyvä elokuva.

Sitä voi pitää aika viisaana elokuvana. Herzog on ensinnäkin onnistunut tekemään elokuvan, joka pyytää olemaan vertailematta sitä aiempaan ja ylittämättömään elokuvaan. Herzogin Paha poliisi kertoo samoista asioista, mutta kuin Ferraran teosta täydentävästä näkökulmasta. Jo tapahtumapaikan ja -ajan valinta on merkityksellinen: New Orleans välittömästi tulvan jälkeen. Ensimmäinen kuva on käärmeestä, joka luikertelee tapahtumien keskelle kantaen symbolia meitä alati vaanivasta peripahasta. Siinä missä Ferrara kertoi tarinan sielunsa menettäneestä miehestä, Herzog kertoo hyvän miehen syöksystä yhä alemmas ja alemmas. Elokuvantekijänä Herzog ei väistele symboliikkaa eikä mahdollisuutta jäädä kuvaamaan eteensä sattuvaa kiinnostavaa kohdetta, kuten nyt vaikka liskoja. Herzogin Pahassa poliisissa on siksi loistavia, surrealistisia tai ainakin lievästi tärähtäneitä kohtauksia. Sekä radikaalisti uusi tulkinta maailman menosta, joka jättää ajatukset askartelemaan vielä elokuvan päätyttyäkin. Ja jos elokuvasta ei muuta saisi irti, voi jäädä kuuntelemaan Mark Ishamin poikkeuksellisen nautittavaa musiikkia.

Toisella ensi-illalla on ehkä vielä vähemmän mahdollisuuksia kriitikkojen edessä - tai mistä sitä tietää? - sillä se kertoo zombeista. Ruben Fleischerin Zombieland on kuitenkin niin häpeämättömällä riemulla ja ilahduttavan huonolla maulla tehty, että sen soisi ainakin löytävän yleisönsä. Fleischer tekee kannibalistisesta aiheesta vinoutunutta komediaa, joka paikka paikoin saavuttaa peterjacksonmaisia tasoja. Zombien niittaamista ei ole kai näytetty näin nautinnollisena hupina missään. Lisäksi Zombielandilla on pari ylimääräistä ässää hihassaan, kuten jäljittelemätön Woody Harrelson sekä 2000-lukulaiset tuotantoarvot: Zombieland näyttää makeelta ja sen stuntit ovat kerrassaan herkullisia. Lisäksi siinä on paras alkutekstiosio sitten Watchmenin.

Joten kohti viikonloppua ja hyvää matkaa leffaan!

* VASTAUKSIA:
Lando Calrissian.
15.
James Cameron.
3.
Ghostbusters!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti