Tettigonia cantans, idänhepokatti projisoidaan videotykin kautta hyvin käytetyn ja koristellun Lada 1700i:n pystyyn nostetun konepellin sisäpinnalle. Autoon - jos Lada olisi auto - voi istahtaa sisään elokuvaa katsomaan: sisälle mahtuu neljä henkilöä tai kenties viisi, jos he ovat vaatimattomia.
Simppeli syrjään viskatun kylän muistiin taltiointi muuttuu ympäristönsä vuoksi joksikin muuksi, installaatioteokseksi, joka synnyttää väkevän tunnun ajasta, menetetystä kodista, siirtolaisuudesta, matkustamisesta, paikoilleen jäämisestä, lo-fista, anti-modernismista, anti-urbanismista. Nostalgiastakin, mutta ei hempeilevästä sellaisesta. Björkin teos puhuttaa myös ilkamoivan oivaltavana demonstraationa elävän kuvan käyttö- ja esitysmahdollisuuksista. Kokemus on hauskempi kuin mikään, mitä kivenheiton päässä Tennispalatsissa voi nähdä.
Ja tietenkin, tämä on elokuva myös idänhepokatista, niin eläimestä kuin sen automaailman vastineestakin.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti