perjantai 28. helmikuuta 2020

TOMBOY ja GIRLHOOD: Céline Sciamman naisenkuvia


Image result for tomboy sciamma
Tomboy
Ranskalaisohjaaja Céline Sciamman ensimmäinen pitkä elokuva, tyttöjen välistä rakkautta käsittelevä WATER LILIES (Naissance des Pieuvres, 2007), sai maailmanensi-iltansa 2007 Cannesin elokuvajuhlien Un certain regard -sarjassa. Elokuva sai kehut poikkeuksellisen hienona esikoisohjauksena. Viime vuoden keväällä Sciamma kilpaili ensi kertaa festivaalien pääsarjassa uutuuselokuvallaan NUOREN NAISEN MUOTOKUVA (Portrait de la jeune fille en feu, 2019). Kultainen palmu meni tuolloin odotetusti Parasitelle, mutta Sciamma pokkasi parhaan käsikirjoituksen palkinnon ja elokuvasta tuli maailmanlaajuinen art house -hitti.  Nuoren naisen muotokuva pääsi valkokangaslevitykseen myös Suomessa.

Elokuvakerho Monroe esittää karkauspäivän viikonloppuna Sciamman kaksi aiempaa elokuvaa: TOMBOY (2011) ja GIRLHOOD (Bande de filles, 2014). Elokuvat esitetään peräkkäisinä päivinä Arthouse Cinema Niagarassa Kehräsaaressa. Ohjaajan aiempaa tuotantoa on nähty Suomessa harvakseltaan, etupäässä festivaaliesityksinä. Ylpeäksi julkifeministiksi julistautuva Céline Sciamma käsittelee elokuvissaan naiseuden, kasvukipujen ja seksuaalisen heräämisen teemoja vähäeleisellä ja hienovaraisella tavalla. Hänen ensimmäiset kolme elokuvaansa, mainitut Water Lilies, Tomboy ja Girlhood, muodostavat selkeän kasvutarina-trilogian.

Tomboy kertoo 10-vuotiaasta Laure-tytöstä (Zoé Héran), joka eräänä kauniina kesäpäivänä päättää muuttua pojaksi ja vaihtaa nimensä Mickäeliksi. Hän alkaa pukeutua maskuliinisesti ja uskottelee tuntemattomille olevansa poika. Sen, onko Laure/Mickäel todella muunsukupuolinen, vaiko vain tyttö joka leikkii poikaa, Sciamma jättää katsojan päätettäväksi. Päähenkilön perhe ja ympäristö reagoivat nuoren käyttäytymiseen kaksijakoisesti: Laure/Mickäel kohtaa vihaa ja epäluuloa, mutta myös aitoa yritystä ymmärtää tilannettaan. Sciamma käsittelee monimutkaista ja vaikeaa aihetta pelottomasti, raikkaalla otteella. Elokuva kuvattiin pienellä työryhmällä muutamassa viikossa.

Image result for girlhood sciamma
Girlhood
Sciamman muista elokuvista poiketen Girlhoodin tarina kerrotaan heteroseksuaalisesta näkökulmasta, mutta myös tässä teoksessa on kyse nuoren naisen kasvutarinasta. Marime (Karidja Touré), 16-vuotias rikkinäisen kodin kasvatti, löytää uuden perheen kovapintaisesta tyttöjengistä. Sciamman päätös kuvata rankkaa katuelämää tummaihoisten päähenkilöiden kautta sai sekä kiitosta, että kritiikkiä. Ohjaaja kertoi halunneensa ennen kaikkea antaa äänen maahamuuttajataustaisille naisille, joita ei ranskalaisissa elokuvissa juuri nähdä. Sciamma sai elokuvasta uransa ensimmäisen parhaan ohjauksen César-ehdokkuuden. (Sivuhuomio: elokuva ilmestyi samana vuonna kuin Richard Linklaterin Boyhood. Ei ole tietoa, onko ranskalaiselokuvan kansainvälinen nimi kenties humoristinen viittaus tähän teokseen.)

Sciamman uusin elokuva, Nuoren naisen muotokuva, käsittelee naisten välisiä suhteita ensimmäistä kertaa yksinomaan aikuisten näkökulmasta. Ohjaajan omien sanojen mukaan se on hänen ensimmäinen elokuvansa, jossa ei keskitytä kasvutarinaan. Vaikka Céline Sciamman tuotannossa on näennäisiä yhtymäkohtia tämän kohutun, niin ikään Cannes-palkitun maanmiehen Abdellatif Kechichen tuotantoon, ei ohjaajan elokuvia kannata missään nimessä verrata Adelen elämään, ei ainakaan maestra Sciamman itsensä kuullen.

Tomboy esitetään Arthouse Cinema Niagarassa Tampereen Kehräsaaressa lauantaina 29.2. klo 16.15. Girlhood esitetään sunnuntaina 1.3. klo 14.15. Elokuvat on tekstitetty englanniksi. Liput 8€.

Nuoren naisen muotokuvaa on esitetty teattereissa kautta maan. Mikäli elokuvan näytös jossain sattuu tulemaan vastaan, on se lipun arvoinen. Onhan kyseessä yksi viime vuoden parhaista elokuvista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti