Oscarit jaettiin aamuyöllä Suomen aikaa Los Angelesissa. Lavalla puhuttiin politiikkaa, Conan heitti pari hyvää vitsiä, musiikkinumerot jatkuivat ihan liian pitkään ja illan suurin voittaja oli Anora viidellä pystillä, mukaanluettuna Paras elokuva ja Paras ohjaus. Sean Baker voitti pystit myös elokuvansa käsikirjoituksesta ja leikkauksesta. Naispääosan palkinto meni nimiroolia esittäneelle Mikey Madisonille.
Adrien Brody voitti ansaitusti uransa toisen miespääosa-Oscarin elokuvasta The Brutalist, jolle suotiin palkinnot myös kuvauksesta ja musiikista. Sivuosien pystit menivät nekin ennakkosuosikeille, A Real Painin Kieran Culkinille ja Emilia Pérezin Zoe Saldañalle. Paavinvaalin hupaisa ruumiinavaus Conclave sai tyytyä parhaan sovitetun käsikirjoituksen palkintoon.
Parhaan ulkomaisen elokuvan voitto meni Brasiliaan, Walter Sallesin elokuvalle Olen yhä täällä. Pitkän dokumenttielokuvan palkinto meni tulenpalavan ajankohtaiselle No Other Land -elokuvalle, joka käsittelee Palestiinan tilannetta. Ilta oli menestyksekäs myös Latvialle: maa sai ensimmäisen Oscar-palkintonsa Flow-animaation voiton myötä. Kuten Conan totesi: Pane paremmaksi, Viro!
PARAS MIESPÄÄOSA
PARAS NAISSIVUOSA
PARAS MIESSIVUOSA
PARAS ALKUPERÄINEN KÄSIKIRJOITUS
PARAS SOVITETTU KÄSIKIRJOITUS
PARAS VIERASKIELINEN ELOKUVA
PARAS DOKUMENTTI
PARAS ANIMAATIO
PARAS KUVAUS
PARAS LEIKKAUS
PARAS MASKEERAUS
PARAS MUSIIKKI
PARAS LAVASTUS
PARAS PUVUSTUS
Wicked
PARHAAT ÄÄNITEHOSTEET
PARHAAT ERIKOISEFEKTIT
PARAS LYHYTELOKUVA
PARAS LYHYT ANIMAATIO
PARAS LYHYT DOKUMENTTI
PARAS LAULU
Aika yllättävää, että piskuinen Anora nousi lopulta noinkin ylivoimaiseksi. Cannes-voittajat ovat viime vuosina alkaneet pärjätä myös Oscareissa - olisiko syynä Akatemiassa tehdyt laajat jäsenmuutokset? Emilia Perez ei missään nimessä ansainnut kumpaakaan pystiään, vaikka Saldana sinänsä pätevä olikin.
VastaaPoista