perjantai 22. marraskuuta 2019

Mike Leigh’n alaston totuus – arvostelu elokuvasta Naked (1993)







Kirjoitus sisältää juonipaljastuksia.

Siinä missä Mike Leigh’n elokuvat usein kuvaavat luokkayhteiskuntaa perheen ja kotien kautta[i] mustan komedian keinoin, Nakedissa (1993) sukelletaan Thatcherin jälkeisen Britannian pimeälle puolelle työväenluokan syrjäytyneiden kohtaloihin. Koditon Johnny (David Thewlis) pakenee Lontooseen, jossa asettuu puoliväkisin majailemaan entisen tyttöystävänsä Loiusen (Lesley Sharp) ja tämän kämppisten Sophien (Katrin Cartlidge) ja Sandran (Claire Skinner) asuntoon. Johnny tapaa öisillä vaelluksillaan myös muun muassa Brianin (Peter Wright), toimistorakennuksen vartijan. Naked kertoo kaunistelematta ihmisistä, joilla ei ole mitään. Se on väkivaltaisuudessaan poleeminen, mutta kaikessa karuudessaankin lyyrinen esitys siitä, mitä jää jäljelle, kun kaikki turvaverkot, sosiaaliset normit ja statussymbolit riisutaan pois.

Leigh on tunnettu metodistaan rakentaa hahmot ja käsikirjoitus yhdessä näyttelijöidensä kanssa pitkän harjoitusjakson aikana ennen elokuvan kuvaamista, ja näin myös Naked on syntynyt. Improvisaation kautta suodatettu dialogi on luonnollista ja henkilöhahmot uskottavia. Elokuva voitti Mike Leigh’lle parhaan ohjaajan ja David Thewlisille parhaan miespääosan palkinnot Cannesissa. Leigh ei päästä katsojaa helpolla antautuessaan misantrooppiseen tutkielmaansa – elokuva on paikoin hyvin vastenmielinen väkivaltaisuudessaan ja nihilismissään. Naked on kuitenkin myös kammottavan kaunis ja tekstiltään yllättävän runollinen.

Elokuvan keskiössä kuvasta ja kohtauksesta toiseen on Thewliksen uskomaton roolisuoritus Johnnynä. Johnny puhuu ja puhuu: julistaa, siteeraa, nälvii, hourii, vitsailee ja filosofoi. Hän ei kuuntele muita, ja puolustautuu hyökkäämällä pisteliäällä älyllään. Johnny inhoaa kaikkia, mutta ehkä eniten itseään. Hänen vastineekseen Leigh asettaa Jeremyn/Sebastianin (Greg Cruttwell), joka tunkeutuu naisten asuntoon ja hyväksikäyttää Sophieta. Jeremy/Sebastian on Johnnyn yläluokkainen vastinpari: täysi sosiopaatti, jonka misogynia ja tunteettomuus näyttäytyvät elokuvan muita, huomattavasti monisyisempiä hahmoja vasten miltei parodisena. Johnnyn vahingoittaessa muita häntä ajaa itseinho, kun Jeremy/Sebastian taas on puhdas sadisti. Ehkä tarkoituksena on ollut käyttää Jeremyn/Sebastianin hahmoa monitulkintaisemminkin, esimerkiksi symbolisesti ylempien luokkien vallankäytön kuvana, mutta valitettavasti Cruttwellin Jeremy/Sebastian jää totaalisesti Thewlisin roolisuorituksen varjoon.

Yhdeksi elokuvan kantavista teemoista nousee ajankohtaisesti miesten käytös ja sen rajat. Elokuvaa on soimattu misogyyniseksi seksuaalisen väkivallan kuvaston takia. Se ei kuitenkaan ole naisvihan ylistys, vaan sen kritiikki. Elokuvan naiset ripustautuvat Johnnyyn, vaikka epäilemättä tiedostavat tämän kyvyttömyyden kohdata heidän tarpeensa ja tunteensa muuten kuin pilkan ja seksuaalisen väkivallan kautta. Elokuvan tulkitseminen misogyyniseksi olisi kuitenkin yksinkertaistus. Esimerkiksi näennäisesti sekava ja säälittävä Sophie vastailee Johnnyn jatkuvaan pilkkaan paikoin lakonisen nerokkaasti ja toisaalta Louise toteaa kyynisesti, että hän odottaa parisuhteelta vain, että kumppani puhuisi hänelle seksin jälkeen. Naishahmojen myötätunto riittää Johnnyn itsesäälin purkauksiin, mutta sietokyky ei ole rajaton: Jeremyn/Sebastianin sosiopaattista käyttäytymistä vastaan puolustaudutaan. Leigh’n naiset eivät siis ole uhreja, vaan yhtä itsetuhoisia sekä tietoisia toivottomuudestaan elämissään ja suhteissaan kuin mieshahmotkin.

Nakedin kuvamaailma on synkkä. Valo on kalpeaa ja kylmää, ympäristöt mustelman lailla sinertäviä tai tylsän harmaita. Lähikuvat eivät imartele, vaan paljastavat henkilöhahmojen kasvojen jokaisen juonteen ja ihohuokosen. Tämän vastakohtana näyttelijät katoavat paikoin kokokuvissa pelkiksi silueteiksi, ja jäljelle jää pelkkä ääni pimeässä. Kuvauspaikkoina hyödynnetään tyhjiä, hylättyjä rakennuksia, porraskäytäviä ja katuja – epäpaikkoja vailla historiaa tai identiteettiä. Johnny ja tämän yössä kohtaamat ihmiset ovat unohtuneet näihin läpikulkuun tarkoitettuihin tiloihin. Lokaatioiden rinnastuminen liminaalitiloihin viittaa myös Johnnyn saarnaamaan maailmanloppuun ja itsetuhoisuuteen – henkilöhahmot ovat juuttuneet maailmojen väliin, ehkä ainoana pakoreittinään kuolema. Asunnot ovat likaisia ja anonyymejä vailla sitä lämpöä, joka tekisi niistä kenenkään koteja. Kuvamaailma toistaa henkilöhahmojen irrallisuutta – heillä ei ole yhteisöä tai perhettä, saatika paikkaa, jossa tuntea turvallisuutta tai yhteyttä.

Katsojan kuvana elokuvan loppupuolella asunnolle palaa työssäkäyvä, kaunis ja ”kunnollinen” Sandra. Sandra järkyttyy asuntonsa kunnosta ja puhuu vain kesken jäävin lausein, joita Johnny täydentää loppuun vääristäen niiden merkitykset. Samalla tavoin elokuva pilkkaa katsojan ennakko-oletuksia ja tulkintoja. Elokuvan loppukohtauksessa Sandra menee kylpyyn, kuin pestäkseen näkemänsä saastan itsestään ja sulkee silmänsä. Samalla Johnny jatkaa päättäväisesti matkaansa, jo Sandran ja katsojan vaikutuspiirin ulkopuolella. Elokuvaa ja sen kuvaamaa kurjuutta on vaikea katsoa. Kehottaisin kuitenkin katsojaa olemaan ummistamatta silmiään. Toivottomuudestakin voi tehdä hengastyttävän kaunista.

Mike Leigh’n Naked Elokuvakerho Monroen syyssarjassa Once upon a time in Niagara lauantaina 23.11.2019 klo 14.00. Elokuvan alustaa Janica Oke.

Sarjan muut jäljellä olevat näytökset:

La 30.11. klo 14 Dennis Hopper: THE LAST MOVIE (The Last Movie, 1971) 108 min -K16-
La 14.12. klo 14 Federico Fellini: LA DOLCE VITA (La dolce vita, 1960) 174 min -K16-


Liput näytöksiin 8‎€. Elokuvissa on suomenkielinen tekstitys.



[i] Pl. uudet historialliset draamat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti