tag:blogger.com,1999:blog-3563398903620916585.post1845419927687285210..comments2024-03-29T00:20:56.647+02:00Comments on FilmiLiekki: Ready Player SpielbergAnton Asikainenhttp://www.blogger.com/profile/07911613379507365791noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3563398903620916585.post-3009461328039031962018-03-30T12:58:45.045+03:002018-03-30T12:58:45.045+03:00IMO Spielberg tekee huononakin päivänä parempaa ja...IMO Spielberg tekee huononakin päivänä parempaa ja elokuvallisesti fiksumpaa työtä kuin useimmat muut. Hänen "putkestaan", josta RP1:n yhteydessä on ollut aivan liikaa puhetta, voimme väitellä loputtomiin. Minä olen valmis siihen peliin, jos sinä olet.<br /><br />Mestarin viimeinen, todella painokas työ on München (2005). Sen jälkeen ilmestyivät keskinkertainen megahitti IJ4; ohjauksellisesti rikas Tintti, joka lopulta pääsi hiukan plussalle; kädenlämpöinen Sotahevonen, joka ehkä tuotti voittoa kotivideomyyntien jälkeen, mutta sai 6 Oscar-ehdokkuutta; sekä jättihitti Lincoln (2011), josta en itse innostunut.<br /><br />Tätä seurasi peräti 3 vuoden tauko, jonka jälkeen Spielberg julkaisi Vakoojien sillan, yhden vuoden 2015 parhaista amerikkalaiselokuvista. Se myös tuotti rahaa. Sitten seurasi IKJ*, yksi Spielbergin uran isoimmista kaupallisista flopeista, joka sai keskinkertaiset arviotkin. The Post sen sijaan on ollut sekä kaupallinen että arvostelumenestys, vaikkei ohjaajan inspiroituneimpiin kuulukaan.<br /><br />Noin "huonosta" putkesta ei auta olla kuin kateellinen. Kyse on näkökulmasta. Lincolnin ja RP1:n välissä Spielberg on julkaissut 3 elokuvaa, jotka kaikki ovat menestyneet kaupallisesti paremmin USA:n ulkopuolella kuin kotimaassaan. Vain IKJ jäi miinukselle, mutta esim. Oscar-ehdokkuuksia nämä elokuvat keräsivät yhteensä 8. Niinpä tämä "huono putki" ei olemassa muualla kuin itse kunkin subjektiivisessa mielipiteessä koskien laatua. Minusta Lincolnia seuranneet 4 elokuvaa ovat parempia kuin Müncheniä seuranneet 4.<br /><br />*Mitä tulee IKJ:iin, konsensuksesta poiketen minä rakastan sitä elokuvaa. Minusta se on RP1:n ohella Spielbergin parasta post-München-tuotantoa. Se on pullollaan upeita visuaalisia oivalluksia, se on lämmin ja herkkä ja erittäin hienosti kirjoitettu. Spielberghän teki sen kuolemansairaan ystävänsä, käsikirjoituksen laatineen Melissa Mathisonin (E.T.) kunniaksi. Rylance on taas kerran suurenmoinen. Spielbergin uralta on vaikea löytää toista yhtä väärin ymmärrettyä teosta.Anton Asikainenhttps://www.blogger.com/profile/07911613379507365791noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3563398903620916585.post-63745379955599108942018-03-30T00:28:49.363+03:002018-03-30T00:28:49.363+03:00Spielbergillä on ollut päällä uransa kehnoin putki...Spielbergillä on ollut päällä uransa kehnoin putki. Historian taitavin elokuvantekijä tekee toki katsottavaa elokuvaa unissaankin, mutta se on saanut kädenlämpöiset työt tuntumaan sitäkin raivostuttavammilta.<br /><br />Ehkä ohjaajan ajatukset ovat olleet tässä elokuvassa. Tämä todella on liikkeensä virrassa aivan mielipuolisen virtuoosimainen työ. Tuntuu valtavan hyvältä nähdä Spielberg taas täydessä iskussa. Mainitsemasi puutteet tuntuvat jokseenkin yhdentekeviltä verrattuna siihen iloon mitä tällaisen mestaroinnin seuraamisesta saa. Muut CGI-spektaakkelit näyttävät rajoittuneisuudessaan entistäkin nolommilta.<br /><br />Se pitää sanoa, että myös Kaminskin kädenjälki on viime elokuvissa ollut tylsän maneerista. Olen rukoillut mielessäni että Spielberg panisi kuvaajansa vaihtoon, mutta mitä ihmettä - tässäkin suhteessa RP1 yllättää. Sillä jos virtuaalikohtauksissa viehättää niiden vallattomuus, tosimaailma ankkuroidaan aidoksi hienolla valon ja tekstuurien tajulla. Eikä liikkeen liukkautta unohdeta niissäkään.<br /><br />Ajatella, että olemme saaneet näin lyhyen ajan sisään Phantom Threadin ja tämän tasoiset elokuvat! Vielä välillä elokuvakin voi voida hyvin.<br /><br />-SamiAnonymousnoreply@blogger.com